Saturday, March 5, 2011

Bukan entry kawen..Cendawan Busut...

Ingatkan sumer tau cendawan ni..
Camni ler rupa dia..
Yang kembang tu dah tua..
Yang kuncup tu muda...


Cendawan ni muncul bila musim panas..
Pastu tetiba musim hujan..
Gi ler masuk kebun getah ke..
Kebun kelapa sawit ke..
Mesti jumpa..
Aku jumpa kt tepi padang golf ...hu3

Batang dia mmg panjang..
Kalau tak pandai tarik.. putus jadi pendek laaa..
Sebab kat bumi ni mmg pendek je nampak..

Kalau aku..
Batang tu laa aku paling suka..
Manis cendawan tu sumer simpan kat batang dia...

Habitat lebih kurang mcm ni..

Antara masakan-masakan yang selalu dibuat orang

1- Sup cendawan
2- Goreng lada hitam
3- Masak lemak kuning
4- Goreng bawang putih

Rasa cendawan ni lebih kenyal dari cendawan tiram..
Lebih lambat rosak..

Tapi tu ler..
Kalau nak masak..
Kena buang dulu kulit2 halus di permukaan cendawan tu..
Ala2 cam kopek bawang jugak..
Kulit tu pun senipis kulit bawang je..

Terima kasih kat staff aku, sbb pg2 dorang rembat kat tepi padang..
Aku ingat dorang buat ape..
Rupa2 nya jumpa cendawan busut..
Bolehla bwk blk kg..
Mesti ayah aku suka...

6 comments:

My Aisy said...

cm sedap jek...ti da msk ambik ar gambo...nak tengok coz tak pernah mkn...

LittleSunshine said...

alamak..dh abes mkn..mak msl goreng lada hitam.. =)

masmOna said...

baru-baru ni je mas tahu pasal cendawan nih..sbb MIL beli aritu..sampai jakun sbb tak penah tgk hihi..tp bila masak..perh mmg sedap!

LittleSunshine said...

tu la ramai yg xtau tau pasal cendawan ni..liza mmg dr kecik suka..sbb tggl kat kg..mcm2 makanan pelik..bila dh besar susah nk jumpa =)

MIZZ SUE (ASAMGARAMGULA) said...

suke makan cendawan..rase mcm mkn sotong

Dia.Honey said...

cendawan ni sedap kalau buat sup....adik ai kadang2 masuk hutan mesti ada bawak cendawan nih.....hehehe

btw u dlm bloglist b2b ai tau

Save the Date


* Merisik : 13/9/2010
* Engagement: Maybe No
* Solemization: 21Oct2011
* HerReception:22Oct2011
* HisReception:23Oct2011